Aktuální aukce
V neděli 30. listopadu 2025 od 12:00 hodin se na pražském Žofíně uskuteční tradiční aukce Galerie KODL. Součástí bude také dražba pěti vybraných děl pro Centrum Paraple. Zájemci se mohou zapojit osobně i online prostřednictvím portálu Artslimit.com. Letos si připomínáme deset let této výjimečné spolupráce, která propojuje svět umění s podporou lidí po poranění míchy.
Srdečně vás zveme na předaukční výstavu 94. aukce Galerie KODL, která se koná od 3. do 29. listopadu 2025 v prostorách Galerie KODL.
Podzimní aukce Galerie KODL se nese ve znamení několika významných a vzácných kolekcí. Letos, stejně jako v několika předešlých ročnících, bude u pěti vybraných děl určena procentuální část z celkové vydražené částky, která bez snížení o aukční přirážku podpoří služby Centra Paraple.
„Spolupráce s Galerií KODL trvá deset let a je pevnou součástí naší činnosti. Vážíme si důvěry, s jakou nás galerie i autoři opakovaně podporují. Výtěžek letošní aukce nám pomůže dál poskytovat komplexní služby pro lidi s poraněním míchy a jejich rodiny. Děkujeme všem, kteří se do aukce zapojí.“ David Lukeš, ředitel Centra Paraple.
Ve prospěch Centra Paraple budou dražena díla:
Jan Hísek – Tříruká noc
olej na plátně 2018 | vpravo dole 90 × 70 cm
Obraz Tříruká noc vznikl v období, kdy se Hískova malba výrazně přiklonila k sevřenější kompozici a tmavší, téměř monochromní barevnosti, jež předznamenala jeho reflexi existenciálních témat v následujících letech. Centrální motiv díla tvoří organická struktura splývající z vějířovitých lasturových forem, vlnitých tkání a spirálovitých útvarů, které evokují současně botanickou i anatomickou realitu a vytvářejí dojem pohledu do nitra živého organismu. Titul odkazující k trojici rukou směřuje k symbolice plurality a možné alchymistické transformace, přičemž noční temnota zde není pouhou časovou kulisou, nýbrž metaforou skrytých, podvědomých procesů a mystického poznání. Hískova typická metoda vrstvené intuitivní malby, kterou zde uplatňuje s mimořádnou precizností, vychází z jeho grafické minulosti a odráží se v jemné valérové modelaci připomínající techniku mezzotinty. Obrazová struktura se rozvíjí od centrálního tmavého bodu jako meditativní mandala, jejíž ikonografie balancuje mezi organickým růstem a rozpadem. V díle rezonuje odkaz na symbolistické vizionáře, zejména Odilona Redona s jeho enigmatickými hlavami a podivnými květy, avšak Hísek tyto impulzy překládá do osobitého jazyka bez přímé narativnosti. Precizní práce, jíž se obraz vyznačuje, kontrastuje s nejasností zobrazovaného a vytváří napětí mezi viditelným a nevyslovitelným. Tříruká noc představuje zralé dílo umělce, jež dokáže prostřednictvím malby zhmotnit vnitřní stavy mysli a zprostředkovat autentickou, byť obtížně dešifrovatelnou vizuální zkušenost.
Plátno bylo zastoupeno na výstavách: Jan Hísek – Ostrov v lese, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě, 13. 11. 2019 – 16. 2. 2020; Jan Hísek, Údiv větru, DSC Gallery, Praha, 19. 10. – 12. 11. 2021. Pochází přímo z ateliéru umělce. Z kladívkové ceny autor věnuje 50 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 100 000 Kč
Odhadní cena: 120 000 Kč – 180 000 Kč
Pavel Reisenauer – České Blbějovice
olej na sololitu 2017 | vlevo dole 60 × 80 cm
Pavel Reisenauer byl výrazným karikaturistou spojeným s časopisem Respekt. Pracoval s typickým smyslem pro ironii a grotesku, které se dotýkají každodenní reality. V díle České Blbějovice využil záměrnou parodii názvu jihočeského města k satirické reflexi maloměstské absurdity českého prostředí. Výsledkem je detailní malba s výrazným humorem a jemnou skepsí, čímž práce odkazuje nejen k jeho osobitému rukopisu, ale i k jeho schopnosti komentovat svět kolem sebe prostřednictvím nadsázky a specifického výtvarného jazyka. Při konzultacích posouzeno PhDr. P. Pečinkovou, CSc., a rodinou autora. Z kladívkové ceny majitel věnuje 20 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 50 000 Kč
Odhadní cena: 70 000 Kč – 120 000 Kč
Josef Achrer – Searching for shelter No. 14
fotogram na papíře 2024 | na rubu 151 × 105,5 cm | rámováno, zaskl.
Fotogram Josefa Achrera je příkladem malířova obráceného přístupu k fotografii. Nevyužívá ji totiž jako prostředek k dokumentaci reality, ale podmaňuje si ji malířským gestem a posouvá ji do sféry abstrakce. V nadživotní velikosti vznikají kompozice, které evokují noční krajiny se snovou atmosférou. V díle Searching for shelter No. 14 se protínají ostré geometrické linie s éterickými obláčky světla a kontrastem dvou kruhů, bílého a černého, připomínajících nebeská tělesa. Jejich vzájemné napětí podtrhuje existenciální téma hledání útočiště, skrytého místa bezpečí v nehostinném prostředí. Achrer zde rozvíjí zkušenost s prací se světlem, kterou si osvojil už ve svých malířských cyklech. Světlo se stává základním stavebním prvkem, neboť nejenomže modeluje prostor, ale zároveň odhaluje jeho plošnost. Fotogram není pro Achrera únikem od malby, ale naopak cestou, jak ji přenést do jiného média. Jedinečnost a neopakovatelnost procesu, vyžadující práci ve fotokomoře s obří skleněnou deskou, mu umožňuje vytvořit jedinečné dílo na pomezí malby a fotografie. Nabourává tím tradiční očekávání spojená s fotografickým obrazem, že jeho předloha musela někdy existovat. Achrerův fotogram je totiž obrazem, který mohl být namalován, ale nemohl být nikdy vyfotografován. Dílo pochází přímo z ateliéru umělce. Z kladívkové ceny autor věnuje 100 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 120 000 Kč
Odhadní cena: 180 000 Kč – 280 000 Kč
Emma Srncová – Strom života
olej na dřevěné desce 2005 | uprostřed dole 110 × 85 cm | rámováno
Veselé objímající se postavy několika generací usazené na větvích rozložitého stromu, pod nímž bují vegetace, jsou typickou ukázkou stylu Emmy Srncové. V obraze Strom života se autorka věnovala symbolickému příběhu rodokmenu, kde zobrazila členy rodiny od novorozeňat přes zamilované páry až po prarodiče. Z postav vyzařuje radost a harmonie, zatímco detaily květin, ptáci či cyklisté vznášející se ve vzduchu dodávají scéně snovou a pohádkovou atmosféru. Srncová v díle představila strom jako univerzální symbol rodiny, tradice a propojení generací. Dílo vyjadřuje její osobitý pohled na svět, v němž nechybí humor, něha ani poetická imaginace. Obraz pochází přímo z ateliéru umělkyně. Z kladívkové ceny autorka věnuje 25 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 80 000 Kč
Odhadní cena: 200 000 Kč – 400 000 Kč
Josef Liesler – Hu, to byla podivná společnost
olej na sololitu 1996–1997 | vpravo dole 101 × 70,5 cm | rámováno
Hovorový název prozrazuje ironický odstup osmdesátiletého tvůrce, jenž se po dekádách práce s alegoricko-symbolickou metaforou propracoval k jasnější, méně patetické dikci zachovávající surrealistické kořeny vlastní fantazie. Malířská technika umožňující hladké, téměř emailové povrchy připomínající staré mistry zde nese pečeť zkušeného řemesla. Dvě lidské hlavy splývají v bizarní útvar s mohutným ptačím zobákem a velkým, zlověstným okem. Spodní postava, duchem nepřítomná, si z obličeje strhává bílou bandáž, zatímco nad ní bělovlasý muž v zamyšlení hledí ze své pozice u zdi s plátnem někam ven – z okna nebo z roviny samotného obrazu. Růžový předmět, možná mušle, na jeho temeni evokuje něco organického, intimního – symbol zrození, krásy, ale i prázdnoty. Rudovlasá dívka nahlížející zpod spodního okraje plátna nás svým pohledem upozorňuje, že jde o pouhou optickou iluzi a nic z toho není skutečné. Kompozice figur uspořádaných v úzké horizontále, bez vzájemného psychologického propojení, připomíná totem nebo archeologické vrstvy paměti. Každý prvek naskládán na předchozí vytváří dojem nestability a zároveň nutkavého pořádku. „Podivná společnost“ odkazuje spíše k absurdnímu divadlu než k surrealistické metafoře a představuje vzácný doklad pozdního stylu, v němž se zkušenost téměř celého století výtvarných proměn zrcadlí v ironickém, ale nikoli rezignovaném tónu. Dílo bylo vystaveno na autorově samostatné výstavě Mánes Josefu Lieslerovi k 85. narozeninám, Výstavní síň Mánes, Praha, 9. 9. – 5. 10. 1997, bez kat. č. Pochází přímo z rodiny autora. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložen certifikát autenticity Galerie KODL. Z kladívkové ceny majitel věnuje 25 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 280 000 Kč
Odhadní cena: 400 000 Kč – 600 000 Kč