Aktuální aukce

V neděli 25. května se na pražském Žofíně uskutečnila tradiční aukce Galerie KODL. Součástí byla opět i dražba vybraných děl pro Centrum Paraple, jejíž výtěžek se vyšplhal na částku 513 500 korun. Letos si zároveň připomínáme deset let této vzácné spolupráce.

Jarní aukce Galerie KODL

Na své 93. aukci nabídla Galerie KODL 217 mimořádných uměleckých děl. Vyvolávací částka 124 335 000 korun byla navýšena na více než 222 milionů. Prodalo se 95 procent položek. Nejdražším vydraženým obrazem se stalo dílo Josefa Čapka Kvetoucí louka. Více než 500 návštěvníků v sále, desítky dražitelů na telefonních linkách a na portálu Artslimit se postaralo opět o nevšední, veskrze uměnímilovnou atmosféru na pražském Žofíně. Při aukci se podařilo vytvořit celou řadu autorských rekordů, a to nejen u oblíbené meziválečné moderny ale i u současných výtvarníků.

Letos, stejně jako v několika předešlých ročnících, byla u devíti vybraných děl určena procentuální část z celkové 
vydražené částky, která bez snížení o aukční přirážku podpoří služby Centra Paraple.

„Spolupráce s Galerií KODL trvá deset let a je pevnou součástí naší činnosti. Vážíme si důvěry, s jakou nás galerie i autoři opakovaně podporují. Výtěžek letošní aukce nám pomůže dál poskytovat komplexní služby pro lidi s poškozením míchy a jejich rodiny. Děkujeme všem, kteří se do aukce zapojili.“ David Lukeš, ředitel Centra Paraple.

Ve prospěch Centra Paraple byla dražena díla:

Jiří Kovařík: Černá kočka 
olej na plátně, 1977–1987, 89 × 120 cm, rám 
 
Jiří Kovařík: Černá kočkaObraz Černá kočka je výrazným svědectvím magického realismu Jiřího Kovaříka, malíře a grafika, který byl za svého života často opomíjen a zavrhován. Od studií na Akademii výtvarných umění v Praze u profesora Vladimíra Sychry se věnoval monumentální a figurální malbě. Kompozice s dvěma ležícími ženskými postavami na zářivé draperii v neurčitém prostoru s antickými sloupy a bdící siluetou černé kočky v pozadí působí dojmem snu. Zneklidňující černá kočka jako symbol ženské energie, tajemství i bdělého vnitřního zraku vnáší do výjevu symbolický rozměr. Celá scéna osciluje mezi snem a skutečností, mezi erotikou a mystikou, mezi vnějším klidem a vnitřním napětím. Kovaříkova malba byla hluboce zakořeněna ve světě mytologie, archetypů a surrealistických vizí, které propojoval s prvky poetického realismu a moderního expresionismu. Jeho přístup k figuraci nebyl jen popisný, ale silně významový, a proto každé gesto i každý pohled nesly svůj skrytý smysl a obraz Černá kočka dokládá jeho malířskou citlivost. Dílo bylo vystaveno na řadě autorových výstav (Jiří Kovařík: Sapfó, Galerie Esprit, Plzeň, 1.–29. 10. 1991; Magický realismus Jiřího Kovaříka, zámek Kozel, 8. 4. – 9. 5. 1995; Jiří Kovařík: Obrazy a kresby, Západočeská galerie v Plzni, Výstavní síň „13“, 23. 1. – 9. 3. 2003; Jiří Kovařík: Obrazy a kresby, Galerie umění Karlovy Vary, 20. 3. – 4. 5. 2003; Jiří Kovařík 1932–1994, Galerie města Plzně, 6. 9. – 1. 11. 2012; Jiří Kovařík: Obrazy, Tuwora gallery, zámek Nebílovy, 2022; 90 obrazů a kreseb k nedožitým 90. narozeninám Jiřího Kovaříka, Divadlo J. K. Tyla, foyer Nové scény, Plzeň, 1. 11. 2022 – 2. 1. 2023; Jiří Kovařík: Zatracený génius, Galerie Mánes, Praha, 2.–30. 3. 2025) a reprodukováno (M. Hauner: Jiří Kovařík 1932–1994: Obrazy a kresby, Plzeň 2003, obálka katalogu; M. Hauner: Jiří Kovařík I, Plzeň 2012, str. 275, obr. 396; M. Zachař: 90 obrazů a kreseb k nedožitým 90. narozeninám Jiřího Kovaříka, Plzeň 2022, obr. str. 67; M. Zachař: Jiří Kovařík: Zatracený génius, Praha 2025, obr. str. 82–83). Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického. Z kladívkové ceny majitel věnuje 20 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple. 

Vyvolávací cena: 300 000 Kč 
Kladívková cena: 1 000 000 Kč
Pro Centrum Paraple: 200 000 Kč


Emma Srncová: Vzpomínka na Kamila Lhotáka a jeho Andulu 
olej na dřevěné desce, 1999, sign. PD, 116 × 157 cm, rám 
 
Emma Srncová: Vzpomínka na Kamila Lhotáka a jeho Andulu Inspirativní tvorba oblíbeného malíře Kamila Lhotáka dala vzniknout obrazu Vzpomínka na Kamila Lhotáka a jeho Andulu. Ten představuje charakteristické dílo Emmy Srncové, autorky, která svým naivním stylem získala uznání a místo mezi neškolenými českými malíři. Malovat začala v Černém divadle Jiřího Srnce, se kterým spolupracovala od šedesátých do osmdesátých let 20. století na návrzích kulis, rekvizit a kostýmů. V představeném obraze Srncová vzdala hold Kamilu Lhotákovi, jehož typickými motivy je kompozice naplněna. Můžeme zde nalézt žlutý balon nad krajinou, větroň, jízdní kolo, bójku, plátěného orla, stroj pouště i barevný terč. Centrální dvojice jedoucí na bicyklu připomíná Lhotáka v klobouku a jeho družku Andulu v námořnickém oděvu. Za jízdním kolem je zapřažen vozík s různorodými předměty upomínajícími na Lhotákovu zálibu v technických vynálezech a starožitnostech. Srncová v obraze zachytila poetickou atmosféru Lhotákových děl jasnými barvami a hravým pojetím prostoru, což nabízí téměř pohádkovou scenérii. Celé dílo je nostalgickou poctou a zároveň osobní vzpomínkou na umělce, který svým dílem výrazně ovlivnil českou výtvarnou scénu. Autorka tak vytvořila svébytný dialog mezi svým vlastním rukopisem a Lhotákovým výtvarným světem. Dílo pochází přímo z ateliéru umělkyně. Z kladívkové ceny autorka věnuje 25 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple. 
 
Vyvolávací cena: 100 000 Kč 
Kladívková cena: 150 000 Kč
Pro Centrum Paraple: 37 500 Kč


Josef Liesler: Šebestián (Dalí) 
olej na plátně, 1973–1974, sign. LD, 100 × 80 cm, rám 
 
Josef Liesler: Šebestián (Dalí)Malířská pocta Salvadoru Dalímu, surrealistické osobnosti par excellence, je dílem oblíbeného českého malíře Josefa Lieslera. Ten využil svou charakteristickou detailní kresbu a surrealistickou imaginaci k aktualizaci tradičního motivu sv. Šebestiána. Postava dostala rysy katalánského malíře, jehož typický knírek a černé špendlíkové oči se na plátně množí a vytvářejí dynamickou kompozici na pomezí chaosu a řádu. Barevná paleta kombinuje sytou červeň pozadí s modrými a zlatými tóny, čímž umocňuje dramatický a mystický výraz díla. Tradiční ikonografie mučedníka sv. Šebestiána zobrazovaného s tělem probodnutým šípy získala v díle nový význam. Liesler jej spojil s osobností Dalího, který roku 1927 publikoval esej o sv. Šebestiánovi a surrealismu. Obraz tak představuje nejen poctu Dalímu, jehož dílo a osobnost se autorovi staly zdrojem inspirace, ale i rafinovanou vizuální hru s historickými a moderními symboly. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložen certifikát autenticity Galerie KODL. Z kladívkové ceny majitel věnuje 30 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple. 
 
Vyvolávací cena: 280 000 Kč 
Kladívková cena: 400 000 Kč
Pro Centrum Paraple: 120 000 Kč


Ellen Jilemnická: Brána IV 
bronz, 2000, sign. vzadu na podstavci, 52 × 55 × 38 cm 
 
Ellen Jilemnická: Brána IVBronzová plastika představuje působivé dílo od významné české sochařky Ellen Jilemnické, jejíž realizace jsou často silným a výmluvným příspěvkem v rámci diskusí o roli umění ve veřejném prostoru a paměti národa, reflektují složitost mezilidské komunikace i politická a společenská témata. Jilemnické směřování formovaly pop-art a nová figurace, zaměřuje se jak na monumentální díla ve veřejném prostoru, tak i komorní objekty, mnohdy inspirované lidskou postavou, anebo jejím detailem, torzem či fragmentem přírodního nebo organického původu. Jilemnická se zároveň věnuje kresbě, keramice a poezii. Projevuje cit pro materiál, přičemž pracuje především s kamenem, hlavně s pískovcem, a rovněž s kovem. V letech 1999 a 2000 vytvořila několik návrhů plastiky Brána, která měla být umístěna před Kongresovým centrem na pražském Vyšehradě. Jednalo se o realizaci monumentální sochy ženské hlavy stojící na pramenech vlasů, jež vytvářejí iluzi brány. Výsledná podoba pak měla být realizována v bronzu s výškou sedmi metrů v šikmici. Varianta této práce, Brána II, je zastoupena ve sbírkách Horácké galerie v Novém Městě na Moravě. Dílo je reprodukováno v autorčině monografii od Petra Wittlicha (Ellen Jilemnická, Praha 2011, str. 73 a 149) a pochází z rodiny autorky. Při konzultacích posouzeno PhDr. J. Machalickým a Mgr. A. Primusovou. Z kladívkové ceny majitel věnuje 30 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple. 
 
Vyvolávací cena: 70 000 Kč 
Kladívková cena: 75 000 Kč
Pro Centrum Paraple: 22 500 Kč


Karel Balcar: Matka a dcera 
olej na plátně, 2024, sign. na rubu, 81 × 66 cm 
 
Karel Balcar: Matka a dceraKarel Balcar, absolvent pražské Akademie výtvarných umění v ateliéru prof. Zdeňka Berana, náleží k čelným představitelům realistické figurální malby inspirované barokním šerosvitem. Jeho tvorba kombinuje mistrovskou techniku s hlubokou symbolikou a alegorií lidské existence. Obraz Matka a dcera představuje precizní studii gest a emocí, v níž se prolínají něha a napětí. Balcar zde pracuje s metaforickým vyjádřením vztahů, využívá detailně propracovanou hru světla a stínu k posílení dramatického účinku. Výjev v sobě nese nejen intimní obsah, ale i širší existenciální rozměr. Balcar byl finalistou ArtLink@Sotheby’s International Young Art (2000) a držitelem stipendia Nadace Jany a Milana Jelínkových (1998). Jeho práce jsou zastoupeny ve významných českých i zahraničních sbírkách. Dílo pochází přímo z ateliéru umělce. Z dosažené ceny autor věnuje 25 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple. 
 
Vyvolávací cena: 30 000 Kč 
Kladívková cena: 34 000 Kč
Pro Centrum Paraple: 8 500 Kč


Jiří Štourač: Mezi sloupy 
olej na plátně, 2024, sign. na rubu, 80 × 100 cm 
 
Jiří Štourač: Mezi sloupyJiří Štourač je malíř, jehož dílo se vyznačuje hlubokou introspektivní atmosférou, precizní kompozicí a mistrovskou prací se světlem. Vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze (1979–1984), kde později působil jako asistent ateliéru Kresby (1990–1995). Inspiraci čerpá z italské renesance, zejména z tvorby Piera della Francesca, jehož cit pro světlo, perspektivu a kompoziční harmonii rozvíjí ve svých vlastních obrazech. V malbě Mezi sloupy Štourač precizně zachycuje monumentálnost antické architektury a hru světla a stínu na robustních sloupech. Přísně rytmizovaná kompozice působí až meditativně – světlo procházející mezi architektonickými prvky nevytváří pouze iluzorní prostor, ale zároveň evokuje dojem nadčasovosti a klidu. Jemná barevnost a systematická výstavba obrazu odkazují k tradičním technikám starých mistrů, zatímco současná malířská citlivost autora vnáší do díla hloubku a existenciální rozměr. Dílo bylo součástí výstavy ulius Zeyer – Arkádie aneb Ohlasy antiky v českém umění ve Zlíně. Pochází přímo z ateliéru umělce. Celkem 30 % kladívkové ceny díla poputuje na podporu charitativní organizace Centrum Paraple. 
 
Vyvolávací cena: 100 000 Kč 
Kladívková cena: 130 000 Kč
Pro Centrum Paraple: 39 000 Kč


Štefan Tóth: Horizon 
akryl na plátně, 2025, sign. na rubu, 100 × 130 cm 
 
Štefan Tóth: Horizon Obraz Horizon otevírá novou etapu v tvorbě Štefana Tótha, výrazného představitele současné malby, jehož díla jsou zastoupena ve sbírkách významných sbírkotvorných institucí, jakými jsou Národní galerie Praha, Kunsthalle Praha nebo Collection Lambert (Avignon); ukončuje období menších tematických sérií, odklání se od pevně vymezených koncepcí a vstupuje do fáze, kterou charakterizuje tvůrčí autonomie a experiment. Jak říká sám autor, „imaginace se stává mým hlavním tvůrčím zdrojem a plátno experimentální laboratoří pro nové myšlenky a umělecké koncepce.“ Temnou, až éterickou barevnost obrazu protíná horizontální linie drobných světelných bodů, které jako by evokovaly vzdálená městská svítidla. Obraz působí jako kódovaná podvědomá vzpomínka a její zaznamenání tak narušuje hranici mezi snem a skutečností – jako melancholická mentální krajina, v níž se ztrácí konkrétní určení místa i času. V mysli diváka se tak jeví jako prostor přechodný, tichý a podmanivě nejednoznačný. Dílo pochází přímo z ateliéru umělce a jeho reprodukce bude zařazena do připravované autorovy monografie. Z kladívkové ceny majitel věnuje 40 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple. 
 
Vyvolávací cena: 80 000 Kč 
Kladívková cena: 140 000 Kč
Pro Centrum Paraple: 56 000 Kč


Zdenka Reinerová: Pro štěstí 
olej na plátně, 2024, sign. vpravo dole, 90 × 110 cm, rám 
 
Zdenka Reinerová: Pro štěstí Technicky brilantní malba je reprezentativní ukázkou současné hyperrealistické tvorby Zdenky Reinerové, absolventky pražské Akademie výtvarných umění. Autorka ve své práci navazuje na klasický žánr zátiší, jehož tradice sahá od barokních „vanitas“ kompozic až po moderní reflexe vizuální reality. Plátno zachycující rozlomené granátové jablko představuje nejen malířskou virtuozitu v podání materiálových kontrastů – lesklé kůry, průsvitných semínek a vláknité dužiny –, ale i současnou reinterpretaci symboliky historicky spojené s tímto motivem. Granátové jablko, od antiky vnímané jako znak plodnosti, života a nesmrtelnosti, nabývá v podání autorky dramatického výrazu, jako by bylo zachyceno v okamžiku exploze. Reinerová tak rozehrává vizuální napětí mezi estetickou přitažlivostí plodu a znepokojivou tělesností jeho struktur, čímž překonává čistě dekorativní polohu a vstupuje do roviny existenciální významovosti – pomíjivosti života a krásy. V tomto ohledu navazuje jak na barokní memento mori, tak na étos moderního realismu. Symbolický název Pro štěstí se tak vztahuje nejenom k tradici granátového jablka jakožto nositele štěstí v některých kulturách, ale také k naději, že právě v pomíjivém lze nacházet smysl a životní štěstí. Dílo pochází přímo z ateliéru autorky. Z kladívkové ceny majitel věnuje 10 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple. 
 
Vyvolávací cena: 120 000 Kč 
Kladívková cena: 140 000 Kč
Pro Centrum Paraple: 14 000 Kč


Pavel Reisenauer: Jáchymov 
olej na sololitu, kolem roku 2018, sign. LD, 80 × 100 cm  
 
Pavel Reisenauer: JáchymovJméno Pavla Reisenauera, grafika a ilustrátora, bylo posledních třicet let spojeno zejména s časopisem Respekt, do něhož přispíval ilustracemi a karikaturami. Obraz Jáchymov v jeho typickém kresebném stylu je temnou vizuální reflexí historie a osudu místa, které je neodmyslitelně spjato s těžbou uranu a pracovním utrpením politických vězňů v období komunistického režimu. Surová kompozice pojí tři základní prvky – lebku na kůlu, atomium vznášející se nad bránou s erbem města a nápisem Jáchymov. Tmavá, monochromatická paleta podtrhuje ponurou atmosféru a evokuje dech smrti, útlaku a radiační hrozby, která je s tímto místem historicky spjata. Dílo vyvolává silné emoce a nutí k zamyšlení nad minulostí i tím, jaké stopy zanechává v současnosti. Autor zde mistrně propojil svůj charakteristický syrový vizuální jazyk a historickou paměť, aby vytvořil mrazivý portrét jednoho z nejtemnějších míst české historie. Reisenauer svá díla většinou nerámoval, proto je i představený obraz prezentován bez rámu. Pochází přímo z autorovy rodiny. Při konzultacích posouzeno PhDr. P. Pečinkovou, CSc., a rodinou autora. Z kladívkové ceny majitel věnuje 20 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.  
 
Vyvolávací cena: 60 000 Kč  
Kladívková cena: 80 000 Kč
Pro Centrum Paraple: 16 000 Kč

Děkujeme!