Aktuální aukce

Galerie KODL pořádala v neděli 28. května 2023 od 12 hodin na pražském Žofíně tradiční aukci, na které byla dražena i díla, z jejichž výtěžku byla část věnována Centru Paraple. Zájemci si je mohli prohlédnout na předaukční výstavě, která probíhala v prostorách galerie do 27. května. Aukce se uskutečnila i online formou. Patrony aukce jsou Zdeněk Svěrák a Jiří Kačer.

Galerie KODL spolupracuje s Centrem Paraple dlouhodobě. Proto bylo možné i v rámci 89. aukce přispět zakoupením díla některého z předních současných autorů na činnost rehabilitačního zařízení. Obdivovatelé soudobé tvorby měli jedinečnou možnost spojit vlastní potěšení s dobrým skutkem. Umělcům, kteří darovali do dobročinných aukcí Galerie KODL špičková díla patří respekt a poděkování.

Zájemci o tuto charitativní aukci se mohli těšit na velmi reprezentativní kolekci složenou z děl předních současných umělců. V nabídce bylo symbolisticky pojaté plátno „V labyrintu IV“ přední osobnosti současné české umělecké scény Jaroslava Róny, působivý obraz „Herbarium Florum“ Karla Štědrého nebo efektní skleněná plastika „Variant“ slovenské umělkyně, akademické sochařky Evy Fišerové. Dozajista zaujala typická, velice kvalitní práce „Hlava mezi mraky“ Josefa Bolfa nebo olej „Birdhouse, laces and guitar“ osobitého Jakuba Tomáše. „Chance“ Pasty Onera navazovala na sérii, v níž umělec pracuje s fragmenty ženských nohou jakožto symbolem ženské krásy. Čistá moderní malba „Void in Gray“ pochází z ateliéru vyhledávané umělkyně Iry Svobodové. Olej na kovové desce „Okno“ Martina Herolda je součástí cyklu inspirovaného okny z autorova okolí a pokouší naši představivost.

Důvěrná momentka „Theodor Pištěk v ateliéru“ od Jaroslava Brabce jistě udělala radost všem příznivcům tohoto mimořádného umělce. Původně byl ikonický op-artový design českého architekta, designéra a výtvarníka Jaroslava Otruby k vidění pouze v metru, nyní jsou však k dispozici (a koupi) i jeho menší fragmenty „Concave metroform frame“.

Nejen cyklisty uchvátil naprosto unikátní obraz a jízdní kolo, vzešlé ze spolupráce českého výrobce špičkových karbonových rámů pro silniční kola Festka a designérského dua Ondrash & Kašpárek, které bylo představeno na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech v roce 2021.

Finanční výtěžek ve výši 1 107 500 Kč z prodeje uměleckých děl výše zmíněných autorů v rámci 89. aukčního dne Galerie KODL bylo na konto Centra Paraple předána již podvanácté.

„S Centrem Paraple jsme společně ušli velký kus cesty. Kromě mnoha jiného si nesmírně vážím toho, že máme velké štěstí, protože se nám vždy podaří prodat všechny položky“, říká k dlouhodobé spolupráci PhDr. Martin Kodl.

„Spojení umění a umění pomoci. To stručně charakterizuje vztah, a řekl bych, že dnes už přátelství, Galerie KODL a Centra Paraple. Výtěžky z již tradičních aukcí uměleckých děl se staly jednou z opor naší fundraisingové činnosti. Službu, kterou poskytujeme totiž musíme z více než padesáti procent pokrýt z darů. Jsme šťastní, že se to i díky skvělému týmu Galerie KODL, vstřícným tvůrcům a štědrým dražitelům stále daří. Za Centrum Paraple mohu garantovat, že každá získaná koruna je použitá smysluplně a ve prospěch lidí s poškozením míchy,“ říká David Lukeš, ředitel Centra Paraple.

Galerie KODL 2023

Prodaná díla

Ondrash & Kašpárek ve spolupráci s Festkou Festka Scalatore & Festka #1

obraz: akryl na plátně, 2021, sign. na rubu, 80 × 80 cm;
kolo: komb. tech. (akryl, lak) na karbonovém rámu, 2021, velikost kola 55

Ondrash & Kašpárek ve spolupráci s Festkou Festka Scalatore & Festka #1Naprosto unikátní obraz a jízdní kolo, vzešlé ze spolupráce českého výrobce špičkových karbonových rámů pro silniční kola Festka a designérského dua Ondrash & Kašpárek, bylo představeno na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech v roce 2021. Modelem, který byl vybrán pro tuto jedinečnou spolupráci, je kolo Scalatore, premiant firemního portfolia a jeden z nejnovějších gravelových modelů Scout. Povrch rámu kola byl pojednán speciální výtvarnou technikou – přenášením akrylových barev z vodní hladiny, kterou se proslavila dvojice současných výtvarníků Ondřej Konupčík (* 1984) a Radim Kašpárek (* 1990). Ondřej Konupčík je známý především pro svá originální tetování, za nimiž jezdí klienti z celého světa. Radim Kašpárek je umělcem, který pátrá po netradičních možnostech vyjádření skrze nové výtvarné technologie. Složitá technika malby akrylem z vodní hladiny je jeho invencí. Vyvíjel ji čtyři roky a za 11 |  5314A prvního lockdownu, kdy se Ondřej Konupčík nemohl věnovat tetování, dovyvinuli technologii společně. V rámci jejich společné tvorby tak vznikají nesmírně zajímavé a vizuálně poutavé obrazy, ale i zcela originální designérské práce, jakou je například kolo Festka Scalatore, které se stalo vůbec prvním 3D objektem, na který se designérům podařilo jejich speciální techniku transferovat. Společně s kolem jde do dražby i obraz ve stejném výtvarném a vizuálním provedení s názvem Festka #1. Jedná se o naprosto jedinečnou sběratelskou příležitost, protože v této sérii byla vytvořena pouze tři kola, každé s originálním designem dua Ondrash & Kašpárek. Kolo je plně funkční.
Z kladívkové ceny výrobce a umělci věnují 50 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 500 000 Kč
Odhadní cena: 800 000 – 1 200 000 Kč
Dosažená cena: 500 000 Kč
Ve prospěch Centra Paraple: 250 000 Kč

Jaroslav Róna: V labyrintu IV 

olej na plátně, 2021, 90 × 110 cm

Jaroslav Róna V labyrintu IVSymbolisticky pojaté plátno je výbornou ukázkou malířské tvorby přední osobnosti současné české umělecké scény Jaroslava Róny. Tento akademický malíř se mezi umělci pohybuje od osmdesátých let 20. století, kdy byl zakládajícím členem umělecké skupiny Tvrdohlaví. Róna je považován za všestranného umělce, který se věnuje také grafice a ilustraci knih, a řada jeho plastik je umístěno ve veřejném prostoru. Malba V labyrintu IV je součástí autorovy linie tvorby inspirované řeckou mytologií. Mísí se zde prvky typické pro umělcovu tvorbu jako tíha lidského bytí, jeho krutost a absurdita, které jsou prostřednictvím obrazů sdělovány temnými a mystickými alegoriemi. Motiv krétského labyrintu je převzatý z mytologického příběhu, který vypráví o místě, kam byl zavřen nevlastní 1 |  5294A syn krále Mínóa, napůl člověk a napůl býk – Minotaurus. Po vyhraném boji s Athénami každý rok do bludiště král posílal čtrnáct mladých lidí z Athén jako oběť pro Minotaura. Ten je zachycen ve středu centrální kompozice obrazu a kolem něj se rozprostírají stěny labyrintu. Současná tvorba Jaroslava Róny má velký potenciál nejen v Čechách ale i v zahraničí. Svědčí o tom fakt, že v roce 2014 obdržel Cenu Jindřicha Chalupeckého za přínos v oblasti vizuálního umění a v roce 2021 byl jmenován profesorem na pražské Akademii. Dílo pochází přímo z ateliéru autora.
Z kladívkové ceny bude věnováno 50 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 280 000 Kč
Odhadní cena: 400 000 – 600 000 Kč
Dosažená cena: 310 000 Kč
Ve prospěch Centra Paraple: 155 000 Kč

Karel Štědrý: Herbarium Florum 

komb. tech. (akryl, pastel) na plátně, 2023, 150 × 100 cm

Karel Štědrý Herbarium FlorumPůsobivá práce Herbarium Florum je dílem nadaného umělce, absolventa Ateliéru malby Stanislava Diviše na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, Karla Štědrého. Tento výrazný současný umělec je v uměleckých kruzích již plně etablovaným a od studentských let vyhledávaným autorem, jenž se do povědomí veřejnosti zapsal hlavně díky svým abstraktním obrazům, které vědomě odkazují na kanonická díla 20. století. Dílo pochází z minisérie tří obrazů a je inspirováno mexickým herbářem z 19. století. Autor v této malé sérii představuje zajímavou syntézu svých dvou výtvarných postupů. Prvním z nich je systematická redukce předmětů (často organických) na základní geometrické obrazce a druhým malba podle předem připravených plastelínových modelů. Před samotnou malbou vytvoří objekt z plastelíny, ten přenese do grafického programu a výsledek se mu stává skicou a někdy i podkladem pro jeho malby. Dílo pochází z autorova ateliéru a bylo součástí výstavy Botanica (Botanica: Karel Štědrý – Jaroslav Berdych – Kristýna Šnajdrová, Galerie 1, 1. 12. – 31. 12. 2022 Praha).
Z kladívkové ceny umělec věnuje 50 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 90 000 Kč
Odhadní cena: 120 000 – 160 000 Kč
Dosažená cena: 130 000 Kč
Ve prospěch Centra Paraple: 65 000 Kč

Eva Fišerová: Variant

objekt (ametystové a rubínové sklo), 1965, v. 46 cm

Eva Fišerová VariantNesmírně působivá skleněná plastika Variant je vynikající ukázkou tvorby slovenské umělkyně, akademické sochařky Evy Fišerové a představuje hru hmoty a jejího vizuálního popření. Zavěšením střelky autorka navozuje pocit odhmotnění až popření fyzikálních zákonů. Skleněný pilíř pak svým strukturálním zpracováním připomíná starověký sloup s nerozluštitelnými nápisy překrytými časem a dodává dílu punc nadčasovosti. Práce je provedena s velkým citem pro detail a maximální mírou pochopení obtížného materiálu skla, jemuž se umělkyně věnuje již od svých studentských let ve sklářské speciálce Václava Ciglera. Eva Fišerová je oblíbenou současnou autorkou, jejíž díla jsou součástí českých i zahraničních muzeálních i soukromých sbírek a byla vystavována v galeriích po celém světě. Dílo bylo reprodukováno v katalogu autorčiny výstavy (doplnit).
Z kladívkové ceny umělkyně věnuje 50 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 150 000 Kč
Odhadní cena: 200 000 – 300 000 Kč
Dosažená cena: 170 000 Kč
Ve prospěch Centra Paraple: 85 000 Kč

Jakub Tomáš: Birdhouse, laces and guitar

olej na plátně, 2023, 100 × 90 cm

Jakub Tomáš Birdhouse, laces and guitarJakub Tomáš je výrazným představitelem současné české malby se specifickým, zcela osobitým a jednoznačně rozpoznatelným výtvarným jazykem, jehož díla jsou zastoupena v mnoha soukromých sbírkách. Prošel ateliéry významných postav druhé poloviny 20. století, jakými jsou Vladimír Kokolia a Jiří Sopko. Poté pobýval rok v Londýně a v neposlední řadě také na rezidenčním pobytu ve Francii. Tomáš byl od útlého věku fascinován kresbou a následně malbou. Zásadní zlom v jeho tvorbě nastal v roce 2013, kdy začal z malby vytvářet prostorový objekt. Staví kompozice svých obrazů jako předlohy a následně utváří vizuální skládačky. Tento princip stavby modelů se v umělcově praxi postupně vycizeloval do přípravy scénických diorámat, která nejdříve pečlivě komponuje a teprve poté maluje. Důležitý je pro něj surrealistický princip absurdního setkání, který vytváří prostor pro diváckou imaginaci a dodává dílu na divadelní scéničnosti. Dílo pochází přímo z autorova ateliéru.
Z kladívkové ceny umělec věnuje 50 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 40 000 Kč
Odhadní cena: 60 000 – 80 000 Kč
Dosažená cena: 40 000 Kč
Ve prospěch Centra Paraple: 20 000 Kč

Jaroslav Brabec: Theodor Pištěk v ateliéru

autorská digitální fotografie, 2015, 30 × 40 cm

Jaroslav Brabec Theodor Pištěk v ateliéruDůvěrná momentka zachycuje jednoho z nejvýznamnějších současných českých umělců a naskytuje velmi osobní pohled do jeho tvůrčího prostředí. Na malířském stojanu v prosluněném ateliéru můžeme vidět dnes již legendární Pištěkův obraz Adieu, Guy Moll, na němž pracoval mezi lety 1992 a 2017. Inspiroval jej k němu silný příběh francouzského automobilového závodníka Guye Molla, který zahynul v pouhých čtyřiadvaceti letech. Pištěk se mu rozhodl vzdát 5 |  5270A hold a zároveň se ohlédl i za vlastními zkušenostmi s automobilovými závody. Mnohokrát se k obrazu vracel a promýšlel každý detail malby, což pravděpodobně zachycuje i tato fotografie od režiséra, kameramana, scénáristy a fotografa Jaroslava Brabce. Ten za působení u filmů Krvavý román, Kuře melancholik a Andělská tvář získal tři ocenění Český lev a vyučuje na katedře kamery FAMU. Jako fotograf se věnoval i tématu tzv. Wintonových dětí, které pomohl před těžkým osudem v koncentračním táboře zachránit britský makléř Nicholas Winton. Fotografie pochází přímo z ateliéru autora.
Z kladívkové ceny autor věnuje 100 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 40 000 Kč
Odhadní cena: 50 000 – 80 000 Kč
Dosažená cena: 40 000 Kč
Ve prospěch Centra Paraple: 40 000 Kč

Martin Herold: Okno

olej na kovové desce, 2023, 100 × 75 cm

Martin Herold OknoMartin Herold, absolvent pražské Akademie, bezesporu patří mezi současné české malíře, jejichž tvorba je právem na trhu čím dál více vyhledávána. V roce 2013 dokončil stáž na Královské akademii výtvarných umění v Antverpách a o dva roky později se stal finalistou Ceny kritiky za mladou malbu. Heroldův výtvarný projev se vyznačuje popisností, realistickým, až iluzivním zobrazením a chladným, tlumeným koloritem. Ve své recentní tvorbě se věnuje zejména architektonickým prvkům, jejichž ztvárněním oživuje působivou techniku trompe l’oeil. Předložené dílo Okno je součástí cyklu inspirovaného konkrétními okny z autorova okolí a pokouší naši představivost. Herold k intenzivnějšímu prožitku z malby zvolil jako podklad kovovou desku, která s barvami interaguje a umocňuje pocit optického klamu. Jsme v galerii, nebo před domem? Komu okno patří, a co se za ním odehrává? A jaký výhled poskytuje? Přestože výjev není nijak námětově bohatý, bezpochyby skrývá tajemný příběh a nabízí mnoho interpretací v dějové i symbolické rovině. Dílo pochází přímo z autorova ateliéru.
Z kladívkové ceny umělec věnuje 50 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 60 000 Kč
Odhadní cena: 100 000 – 150 000 Kč
Dosažená cena: 75 000 Kč
Ve prospěch Centra Paraple: 37 500 Kč

Josef Bolf: Hlava mezi mraky

akvarel na papíře fixovaném na plátně, 2017–2023, 61 × 86 cm

Josef Bolf Hlava mezi mrakySvérázná malba Josefa Bolfa, zásadní postavy současného českého malířství, křehce snoubí nutkavost, zranitelnost a tělesnost. Autorova typická, velice kvalitní práce s názvem Hlava mezi mraky se pohybuje na hranici kresby a malby, mezi nimiž autor nečiní rozdíly, a je ukázkou jeho recentní tvorby, založené na kontrastu dětské nevinnosti a věčného všudypřítomného strachu. Umělec, jenž s oblibou pracuje 7 |  5271A s podvědomím a hluboko v mysli uloženými vzpomínkami, transformuje tyto zkušenosti do svých obrazů ve formě nekonečných náhodných variací, na jejichž základech vznikají absurdní paradoxy. Prazvláštní znepokojivou postavu plačící dívky zobrazuje na pozadí snových oblak v pastelových odstínech. Rozpité barvy, do nichž proniká narušená kresebná černá kontura, pak ještě podtrhují celkový neklid a nervozitu z věčné nejednoznačnosti věcí a událostí v našem životě. Dílo pochází přímo z autorova ateliéru.
Z kladívkové ceny umělec věnuje 50 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 80 000 Kč
Odhadní cena: 150 000 – 250 000 Kč
Dosažená cena: 120 000 Kč
Ve prospěch Centra Paraple: 60 000 Kč

Ira Svobodová: Void in Gray

akryl na plátně, 2022, 100 × 80 cm

Ira Svobodová Void in GrayČistá moderní malba Void in Gray pochází z ateliéru vyhledávané současné umělkyně Iry Svobodové. Soubor děl této umělkyně zvaná Void (Prázdnota) je inspirovaná skladbou Gaspard de la nuit od Maurice Ravela a básní Chévre Morte, která je základním kamenem celé série představující synergii několika druhů umění – hudební skladby, básně a malby. Výtvarný projev této všestranné umělkyně je založen na maximální koncentraci, přesnosti a redukované, zato však velmi jemné a citlivé barevnosti. Z počátku se Svobodová věnovala především studiu modernistické architektury, jejíž znaky jsou částečně projektovány i do její malířské tvorby. Celou sérii Void představila na výstavě Gaspard de la Nuit (Galerie a Prostor, Znojmo, 2. 11. – 8. 12. 2021), inspirované stejnojmennou knihou Aloysia Bertranda, díky které začala rozvíjet právě téma prázdnoty. Dílo bylo prezentováno v galerii SmetanaQ (9. 12. 2022 – 5. 3. 2023) na výstavě Fragmenty kaleidoskopu. Ira Svobodová je dnes nedílnou součástí sbírek umění v ČR, USA, Norsku, Kanadě, na Slovensku, v Rakousku, Německu, Slovinsku nebo Polsku. Dílo pochází přímo z ateliéru umělkyně.
Z kladívkové ceny autorka věnuje 50 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 70 000 Kč
Odhadní cena: 100 000 – 150 000 Kč
Dosažená cena: 270 000 Kč
Ve prospěch Centra Paraple: 135 000 Kč

Jaroslav Otruba: Concave metroform frame

hliníkové dlaždice, 96 × 96 cm, rám

Jaroslav Otruba Concave metroform frameČeský architekt, designér a výtvarník Jaroslav Otruba se podepsal na současném vzhledu několika zastávek pražského metra, a tento vzor, jenž je například na Staroměstské, Malostranské nebo na Náměstí Míru, se časem stal dalším ze symbolů pražského metra. Jedná se o konvexně či konkávně tvarované hliníkové obklady, které vytváří velmi působivou prostorovou optickou iluzi. Kombinace zvoleného materiálu, proporcí, barevnosti a typu povrchové úpravy tak vytváří výjimečný efekt. Původně byl tento ikonický op-artový design k vidění pouze v metru, nyní jsou však k dispozici i jeho menší fragmenty. Aby byl zachován odkaz Jaroslava Otruby, vznikla značka Metroform, na níž se podílí autorova dcera. Cílem je pečovat o jeho odkaz, připomínat šíři a kvalitu jeho díla a zachovat jej pro další generace. Značka dlouhodobě pracuje s novými aplikacemi a odvozeninami, které zaručují stejně vysokou kvalitu. K dílu je přiložen certifikát autenticity s podpisem Jaroslava Otruby a je označeno sériovými čísly jednotlivých dlaždic.
Z kladívkové ceny majitel věnuje 100 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 40 000 Kč
Odhadní cena: 60 000 – 80 000 Kč
Dosažená cena: 75 000 Kč
Ve prospěch Centra Paraple: 75 000 Kč

Pasta Oner: Chance

komb. tech. (akryl, olej) na plátně, 2023, 120 × 100 cm

Pasta Oner ChancePasta Oner je považován za jednoho z nejvýraznějších představitelů současné české výtvarné scény, jehož tvorba je mezi sběrateli vysoce ceněna a vyhledávána. Věnuje se převážně akrylovým a olejovým malbám, důležité místo v jeho tvorbě však zaujímají i prostorové objekty a sochy, přičemž Onerův výtvarný projev je prodchnutý pop-artem a estetikou kresleného filmu. Plátno Chance navazuje na sérii, v níž umělec pracuje s fragmenty ženských nohou jakožto symbolem ženské krásy. Zásadním tématem celé scény je dualita lidských rolí, podtržená mužskou figurou v pozadí a až kolážovitou duplikací obrácených nohou. Krásná žena ležící na pohovce a utrhávající lístky růže působí nedostupně, což spolu s názvem obrazu budí dojem lehkovážné hry s mužem. Dílo pochází přímo z autorova ateliéru.
Z kladívkové ceny umělec věnuje 50 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 250 000 Kč
Odhadní cena: 350 000 – 500 000 Kč
Dosažená cena: 370 000 Kč
Ve prospěch Centra Paraple: 185 000 Kč

Děkujeme!